Uczniowie ósemki uczą się radzić z emocjami w ramach programu Kompas Emocji

2 min czytania
Uczniowie ósemki uczą się radzić z emocjami w ramach programu Kompas Emocji

Podczas październikowych zajęć w Legionowie uczniowie klasy siódmej zmierzyli się z tematami, które często zostają poza szkolnym planem lekcji. Warsztaty miały prosty cel: dać młodzieży narzędzia do rozpoznawania emocji, radzenia sobie ze stresem i reagowania na przemoc słowną oraz cyberzagrożenia. Zajęcia prowadziła zewnętrzna fundacja, a szkoły otrzymują też materiały dla rodziców i nauczycieli.

  • Jak program trafia do szkół w Legionowie
  • Kompas Emocji w praktyce w Szkole Podstawowej nr 8

Jak program trafia do szkół w Legionowie

Powiat Legionowski realizuje w październiku program pod nazwą Kompas Emocji: edukacja i wsparcie młodzieży w zakresie zdrowia psychicznego oraz profilaktyki przemocy psychicznej. Inicjatywa jest współfinansowana w ramach Samorządowego Instrumentu Wsparcia Zdrowia Psychicznego Mazowsze dla Zdrowia Psychicznego 2025. Adresatami projektu są uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych z terenu powiatu, a przez przygotowane materiały – także rodzice i kadra pedagogiczna.

Organizatorzy stawiają na połączenie zajęć grupowych z możliwością indywidualnego wsparcia: każde szkolne pakietowe wdrożenie obejmuje trzy warsztaty po 45 minut oraz dyżur psychologa, podczas którego młodzież może skorzystać z krótszych konsultacji.

Kompas Emocji w praktyce w Szkole Podstawowej nr 8

Jedne z zajęć odbyły się w klasach siódmych Szkoły Podstawowej nr 8. Zajęcia poprowadzili psychologowie z Fundacji PSYCHE – Strefa Pozytywnych Myśli z Chotomowa. W praktyce oznaczało to rozmowy i ćwiczenia umożliwiające uczniom rozpoznawanie i nazywanie uczuć, techniki radzenia sobie ze stresem oraz scenariusze reagowania na agresję słowną i przejawy cyberprzemocy.

Uczniowie otrzymali też materiały edukacyjne, które mają utrwalić tematykę poruszaną na warsztatach i ułatwić dialog z rodzicami oraz nauczycielami. Szkoły, które zrealizują największą liczbę warsztatów w stosunku do liczby klas, mogą dodatkowo liczyć na nagrodę niespodziankę od organizatorów, co ma zmotywować placówki do jak najszerszego udziału w programie.

Program wpisuje się w szersze działania samorządu i organizacji pozarządowych na rzecz zdrowia psychicznego młodzieży. Dzięki połączeniu warsztatów i dyżurów psychologicznych szkoły zyskują zarówno profilaktyczne narzędzia, jak i możliwość szybkiego reagowania na pojawiające się problemy.

na podstawie: Starostwo Powiatowe w Legionowie.

Autor: krystian