Jazda na zużytym ogumieniu negatywnie wpływa na komfort i bezpieczeństwo podczas podróży. Zużyte opony tracą swoje parametry, takie jak przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni, stabilność jazdy i inne istotne cechy. Wydłużają również drogę hamowania, co może stanowić poważne zagrożenie. Dlatego regularna kontrola stanu opon i wymiana ich w odpowiednim momencie są niezwykle istotne dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
Jazda na zużytym ogumieniu negatywnie wpływa na komfort i bezpieczeństwo podczas podróży. Zużyte opony tracą swoje parametry, takie jak przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni, stabilność jazdy i inne istotne cechy. Wydłużają również drogę hamowania, co może stanowić poważne zagrożenie. Dlatego regularna kontrola stanu opon i wymiana ich w odpowiednim momencie są niezwykle istotne dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
Kiedy opona jest uznawana za zużytą?
Podstawowym wskaźnikiem zużycia opony jest starcie bieżnika. Przepisy polskiego prawa ustalają minimalną dopuszczalną głębokość bieżnika na poziomie 1,6 mm dla opon letnich i zimowych. Jednak nie tylko to jest istotne. Uszkodzenia mechaniczne, takie jak pęknięcia, rozdarcia czy inne poważne uszkodzenia, które nie podlegają naprawie, również wskazują na konieczność wymiany opony. Rok produkcji jest kolejnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę. Niezależnie od głębokości bieżnika, opony powinny być wymieniane po około 4-10 latach, w zależności od rodzaju, klasy, warunków użytkowania i przechowywania.
Kontrola stanu opon - dlaczego jest to ważne?
Opony w złym stanie negatywnie wpływają na sterowność pojazdu, przyczepność i zużycie paliwa. Dlatego ważne jest regularne sprawdzanie ich pod kątem uszkodzeń mechanicznych, zużycia bieżnika i wieku. Najlepiej przeprowadzać taką kontrolę raz na sezon, przy zmianie opon na letnie lub zimowe. Ponadto, jeśli podczas jazdy odczuwa się jakiekolwiek nieprawidłowości, warto również zwrócić uwagę na stan opon.
Sprawdzanie głębokości bieżnika - kluczowy aspekt kontroli
Minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm zgodnie z przepisami, ale nie powinno się czekać do tego momentu. Rekomenduje się wymianę opon przy głębokości bieżnika wynoszącej około 4 mm dla opon zimowych i około 3 mm dla opon letnich. Zużyty bieżnik negatywnie wpływa na przyczepność opony - na przyklad opony zimowe, drogę hamowania i inne parametry związane z bezpieczeństwem i komfortem jazdy. Przyczepność bieżnika na poziomie 4 mm stanowi około 65% początkowej wartości, podczas gdy przy 1,6 mm jest to zaledwie 40%. Dlatego zaleca się wymianę opon wcześniej.
Jak sprawdzić głębokość bieżnika?
Można to zrobić za pomocą patyka, linijki lub monety wkładanej między klocki. Istnieją również specjalne profesjonalne mierniki do tego celu. Warto również zwrócić uwagę na wskaźniki umieszczone przez producenta, które informują o stopniu zużycia bieżnika.
Wpływ wieku opony na jej zużycie
Opony posiadają określony termin ważności, który wynosi zwykle 10 lat. Należy sprawdzić oznaczenie dotyczące daty produkcji, aby ustalić, czy dana opona nie jest zbyt stara. Starsze opony tracą swoje właściwości ze względu na degradację materiału gumowego spowodowaną m.in. działaniem światła słonecznego i zmieniających się temperatur. Nawet jeśli opony wyglądają dobrze i mają jeszcze niewielkie zużycie bieżnika, należy je wymienić, jeśli są zbyt stare.
Uszkodzenia mechaniczne - kiedy naprawa nie wystarczy
Jazda po krawężnikach, nierównościach i inne czynniki mogą powodować uszkodzenia i deformacje opon. W takich przypadkach opony tracą swoje optymalne właściwości i nie nadają się do użytku. Jeśli uszkodzenie jest poważne, można rozważyć naprawę w warsztacie wulkanizacyjnym. Jednak jeśli naprawa jest niemożliwa, konieczna jest całkowita wymiana opony.