Kolej Zegrze-Przasnysz już z umową na projekt

7 października podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej budowy nowej linii kolejowej Zegrze-Przasnysz. To kolejny krok na drodze do realizacji tej ważnej inwestycji, która uzyskała dofinansowanie z rządowego Programu Kolej Plus.

Umowę podpisali prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Ireneusz Merchel oraz burmistrz Miasta i Gminy Serock Artur Borkowski w imieniu zaangażowanych w przedsięwzięcie partnerskich samorządów, zlokalizowanych na trasie przyszłej linii kolejowej. Na mocy tego dokumentu PKP PLK S.A. przystąpi do uruchomienia procedury przetargowej, w wyniku której wyłoniony zostanie podmiot odpowiedzialny za prowadzenie prac projektowych nowej linii kolejowej.

Planowana linia kolejowa połączy Serock, Pułtusk, Maków Mazowiecki i Przasnysz z ośrodkiem aglomeracyjnym – Warszawą. W ramach powstałego wstępnego studium planistyczno-prognostycznego wytrasowano trzy warianty, w których projektanci, wspólnie z samorządami, wypracowali najkorzystniejsze w wielu wymiarach opcje realizacji przyszłej infrastruktury kolejowej. Z trzech wariantów został wybrany wariant rekomendowany do dalszych prac.

W ramach budowy linii powstanie ponad 70 km torów kolejowych, przeprawa na Narwi oraz, w zależności od wariantu, od 11 do 14 stacji i przystanków. Osiemnaście samorządów wspólnymi siłami pokryje wkład własny na stworzenie dokumentacji projektowej. Sejmik Województwa Mazowieckiego przekaże na ten cel aż 24,5 m zł, czyli ponad 50% wartości zadania. Samorząd Województwa Mazowieckiego zadeklarował uruchomienie 14 par pociągów na linii Zegrze-Przasnysz przez okres 5 lat od zakończenia inwestycji.

Dofinansowanie z programu Kolej Plus pokryje 85% kosztów prac projektowych i kosztów wykupu nieruchomości, które szacowane są na ponad 300 mln zł. Całkowity koszt inwestycji wyniesie ok. 2 mld zł.

Budowa kolei Zegrze-Przasnysz, będąca wspólną inicjatywą osiemnastu samorządów, usprawni komunikację w północnej części Mazowsza, wpłynie na rozwój regionu, a także uzupełni istniejącą infrastrukturę kolejową

Fot. UMiG Serock