Prowadzenie własnej działalności gospodarczej na zasadach franczyzy bez żadnych wątpliwości nie może być w polskich warunkach uznawane za jeden ze standardowych modeli biznesowych. Pod tym względem nasze realia znacząco różnią się na przykład od realiów rynków Europy Zachodniej, gdzie biznes franczyzowy już od dość dawna stanowi jedną z najbardziej popularnych możliwości wśród początkujących przedsiębiorców.

Jakie są najważniejsze zalety franczyzy?

Wydaje się, że przyczyną wciąż stosunkowo niewielkiej popularności tego niezwykle atrakcyjnego modelu biznesowego, jakim jest franczyza, należy upatrywać głównie w niedostatecznej edukacji ekonomicznej polskiego społeczeństwa. To prawda, że właściwie z każdym kolejnym rokiem pojawia się coraz więcej możliwości w zakresie darmowych szkoleń biznesowych. Należy jednak zaznaczyć, że tych szkoleń wciąż jest jeszcze zdecydowanie zbyt mało a co więcej: brakuje darmowych programów szkoleniowych poświęconych konkretnym tematykom, a więc na przykład właśnie prowadzeniu własnego biznesu na zasadach franczyzy.

Co jednak również ciekawe, relatywnie niewielka popularność franczyzy w realiach polskiego rynku w żaden sposób nie wynika z braku możliwości w tym zakresie: programy franczyzowe uruchamia coraz więcej dużych marek. Warto także dodać, że w ramach tego rodzaju programach franczyzodawcy mogą korzystać z wielu dodatkowych a zarazem darmowych rozwiązań, by wymienić na przykład różnego rodzaju szkolenia, wsparcie w zakresie prowadzenia księgowości czy wsparcie w procesie rekrutacji pracowników.

Jakie są najważniejsze zalety franczyzy?

Na samym początku należy rozwiać dość często pojawiającą się wątpliwość dotyczącą efektywności modelu biznesowego opartego na zasadach franczyzy. Statystyki w sposób jednoznaczny wskazują, że jest to model jak najbardziej efektywny oraz opłacalny a przedsiębiorcy działający w ramach franczyzy przeważnie osiągają bardzo dobre wyniki finansowe. Jest to kwestia istotna, ponieważ jak doskonale wiadomo biznes franczyzowy, czyli prawo do działania pod szyldem innej firmy, wiąże się z określonymi kosztami.

Stąd też początkujący przedsiębiorcy często są przekonani, że skoro franczyza z definicji polega na tym, że w dochodach partycypuje nie tylko sam właściciel, to oznacza to mniejszą opłacalność takiego modelu, niż modele standardowe. Tymczasem fakty pokazują, że koszty finansowe franczyzy w żaden sposób nie umniejszają finansowej atrakcyjności tego rozwiązania.

To jednak jeszcze zdecydowanie nie wszystko. Działalność na zasadach, jakie oferuje biznes franczyzowy to także naprawdę znaczące ułatwienie logistyczne. Przedsiębiorca działający na zasadach franczyzy właściwie nie musi się martwić np. o konieczność odpowiedniego wypromowania swojego biznesu wśród klientów: rozpoznawalność jest mu dana już na samym starcie, razem z szyldem znanej i uznanej marki. W oczywisty sposób oznacza to także znacznie mniejsze koszty marketingu, zwłaszcza na początkowych etapach działalności firmy, gdy najważniejszym celem jest dotarcie do klientów oraz zbudowanie pożądanego wizerunku firmy.

Więcej informacji

Więcej dodatkowych informacji znajdziesz na portalu Franczyza w Polsce - aktualności z branży dla każdego, kto interesuje się biznesem franczyzowym