Rozpoczął się sezon wakacyjny, w tym czasie wiele osób postanawia wypocząć w miejscowościach turystycznych. Uważajmy jednak na fałszywe kwatery, gdyż takie oferty ponownie pojawiły się w sieci o czym przekonał się mieszkaniec powiatu legionowskiego. Mężczyzna poczynił przedpłatę na kwaterę, niestety do chwili obecnej nie otrzymał potwierdzenia płatności, jak również stracił kontakt z ogłoszeniodawcą.
Oszustwo polega na umieszczaniu w internecie, na portalach aukcyjnych czy na spreparowanych stronach internetowych, fałszywych ogłoszeń o miejscach noclegowych w miejscach atrakcyjnych turystycznie np. popularnych nadmorskich miejscowościach. Zazwyczaj są to nad wyraz atrakcyjne oferty kuszące znakomitą lokalizacją, zaniżoną ceną, zdjęciami wspaniałych apartamentów czy urokliwych domków oraz zapierających dech widoków z ich okien.
Na jedno z takich ogłoszeń skusił się mieszkaniec powiatu legionowskiego. Pokrzywdzony na początku czerwca na portalu aukcyjnym znalazł ogłoszenie dotyczące najmu apartamentu w okresie wakacyjnym. Nawiązał kontakt z wynajmującym i dokonał przedpłaty w wysokości 400 złotych i oczekiwał na potwierdzenie rezerwacji. Jednak do chwili obecnej nie otrzymał takowego, utracił również kontakt z ogłoszeniodawcą.
Wpłacenie zaliczki jest naturalną formą zabezpieczenia rezerwacji noclegu, zarówno dla właściciela pensjonatu, jak i klienta. Ten pierwszy ma pewność, że turysta się nie rozmyśli, a w ewentualnym przypadku losowym zostanie mu rekompensata pieniężna. Ten drugi natomiast jest spokojny, że zarezerwowany pokój rzeczywiście na niego czeka. Z przedpłat niestety nie da się zrezygnować. Są jednak inne sposoby, żeby nie dać się oszukać.
Oto kilka rad od legionowskich policjantów :
• Osoba, która zauważy, że zdjęcia lub inne dane jej pensjonatu, domku, apartamentu itp. zostały „skradzione” i znajdują się na innej stronie oferującej noclegi, powinna po uprzednim zabezpieczeniu dowodu (print screen, wydruk), niezwłocznie interweniować u administratora strony celem zablokowania takiego ogłoszenia, następnie złożyć stosowne zawiadomienie na Policji.
• Nie zostawiajmy załatwiania spraw związanych z rezerwacją noclegu na ostatnią chwilę - działanie w pośpiechu nie sprzyja zachowaniu ostrożności.
• Nie dajmy się nabrać na super okazje cenowe. Porównajmy cenę wynajmu z tymi w podobnym standardzie i lokalizacji – tzw. super okazje powinny wzbudzić podejrzenia.
• Decydując się na konkretną lokalizację, sprawdźmy, czy domek, pensjonat, kwatera faktycznie istnieje. Postarajmy się zebrać na temat tego obiektu jak najwięcej informacji. Nie sugerujmy się opiniami zadowolonych klientów dostępnymi na stronie internetowej obiektu - w przypadku oszustwa są one spreparowane - zasięgnijmy opinii z innych miejsc. Jeżeli w ogłoszeniu podano bardzo mało informacji np. tylko numer telefonu komórkowego, to już powinno wzbudzić naszą czujność. Im ogłoszenie bardziej „anonimowe”, tym bardziej podejrzane.
• Sprawdźmy, czy istnieje podany adres, ponieważ zdarza się, że ogłoszenie dotyczy ulicy, bądź adresu, którego nie ma. Tutaj pomocne mogą się okazać narzędzia internetowe umożliwiające lokalizację adresu.
• Dokładnie sprawdźmy dane obiektu.
• Jedźmy w miejsce polecone przez znajomych lub inne osoby, które już tam były.
• Jeżeli obiekt działa legalnie, powinien być zarejestrowany w Urzędzie Miasta. W przypadku wielu miejscowości, na stronach internetowych Urzędów Miast, w części przeznaczonej dla turystów, znajdują się zakładki pod nazwą: „Baza Noclegowa”. Tam możemy sprawdzić kwaterę działającą na terenie danego miasta. Pozostałe obiekty możemy natomiast sprawdzić w bazie danych Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG)
• Zaliczkę wpłacajmy na konto bankowe, każda propozycja przelania pieniędzy za pomocą alternatywnych form, firm pośredniczących, powinna wzbudzić nasze podejrzenia.
• Poprośmy o wystawienie faktury, rachunku lub paragonu za wpłaconą zaliczkę. Opór w wystawieniu dokumentu powinien wzbudzić nasze podejrzenia co do uczciwości oferty.
• Zachowujmy całą dokumentację związaną z transakcją, przelewy, e-maile, zarówno te, które wysyłaliśmy, jak i te, które otrzymaliśmy.