Na czym polega biznes franczyzowy?

Franczyza to gotowa koncepcja biznesowa i model biznesowy, który jest skalowany, powtarzany oraz dochodowy. Jest to nic innego jak założenie własnego biznesu pod szyldem znanej marki. Na zasadach omawianego systemu działają marki takie jak McDonalds, Alior Bank, Lotos, Play, Carrefour czy Żabka. Należy spełnić pewne warunki formalne, aby móc założyć swoją działalność na zasadach franszyzy. Po ich spełnieniu w zamian dostaniemy sprawdzony przez franczyzodawcę system sprzedaży towarów i usług. Model ten oparty jest na ścisłej współpracy w zakresie prawnym i finansowym, lecz odrębnie z każdym franczyzobiorcą.

Malkontenci twierdzą, że jest to forma biznesu dla nieudaczników bez pomysłu. To nieprawda. W niektórych gałęziach gospodarki model franczyzy jest jedynym możliwym, aby odnieść sukces w biznesie. Takimi sektorami będą telekomunikacja oraz finanse. Stworzenie od podstaw sieci komórkowej lub założenie banku jest niemożliwe dla zwykłego przykładowego Kowalskiego. Takie szanse jednak daje właśnie franczyza.

Jak działa franczyza?

Franczyzodawca wymaga od swoich współpracowników (franczyzobiorców) prowadzenia biznesu tak, by był zgodny z koncepcją współpracy. Jest to ujęte w ramach systemu franczyzowego. Zasady ten określa pakiet franczyzowy. Zawiera on:

  • Podręcznik operacyjny;
  • Know-how;
  • Markę wraz ze znakiem towarowym;
  • Wsparcie od franczyzodawcy.

Podręcznik operacyjny jest ściśle powiązany z umową. To spis zasad i warunków współpracy. Know-how jest zespołem poufnych informacji, które wynikają z doświadczenia podmiotu, dającego markę. Są one wskazówkami jak prowadzić biznes. Rozpoznawalna marka ma w tym przypadku być magnesem przyciągającym klientów. Wsparcie franczyzodawcy daje początkującemu biznesmenowi pewnego rodzaju stabilność finansową.

Franczyza nie polega na tym, że dostaniesz wszystko podane na złotej tacy. Gigant firmujący Twój biznes swoją marką da Ci coś na zasadzie wędki, a łowienie ryb pozostawi Tobie. Jednakże masz zawsze wsparcie większego brata, który ustabilizuje Twoją pozycję na rynku. Koncepcja biznesu przedstawiona przez franczyzodawcę musi być modelem biznesowym nie tylko napisanym na papierze, ale również sprawdzonym i funkcjonującym. Model sprawdzany jest w co najmniej trzech lokalizacjach w okresie dwóch lat. Koszty takich testów ponosi właściciel marki. Warto przejrzeć poszczególne oferty franczyzy. Franczyza katalog to miejsce, gdzie możemy \naleźć dziesiątki ofert.

Franczyzodawca i franczyzobiorca – definicje

Umowa franczyzy zawierana jest między dwoma podmiotami. Franczyzodawca daje markę i koncepcję biznesu, a franczyzobiorca jest korzystającym z marki i wspomnianego modelu biznesowego. Franczyzodawca ma prawo do narzucenia warunków i modelu współpracy. Franczyzobiorca dostaje upoważnienie do reprezentowania marki i ma obowiązek trzymać się ustaleń umowy franczyzy oraz podręcznika operacyjnego. W praktyce jest to prowadzenie biznesu na własne ryzyko pod marką, która jest znana, mając jej know-how w zamian za gratyfikacje finansową.

Podsumowanie

Franczyza jest współpracą franczyzobiorcy z franczyzodawcą, który ma:

  • Sprawdzony model biznesowy
  • Model ten jest dochodowy, powtarzalny, skalowany
  • Markę rozpoznawalną na rynku
  • Know-how wynikające z długoletniego doświadczenia
  • Zasoby przeznaczone na wsparcie franczyzobiorcy dające mu możliwość szybszego rozwoju.